Boeing 777X’in piyasaya sürülmesi 2027’ye ertelendi, 4 milyar dolara kadar zarar olabilir
Investing.com – Bloomberg News’in konuya yakın kaynaklara dayandırdığı haberine göre, Boeing’in 777X modelinin ticari hizmete girişinin gelecek yıl yerine 2027’nin başlarında gerçekleşmesi bekleniyor.
Habere göre, analistler bu gecikmenin 2,5 milyar dolar ile 4 milyar dolar arasında nakit dışı bir muhasebe zararına yol açabileceğini tahmin ediyor, ancak Boeing henüz spesifik detayları açıklamadı. Uçak halihazırda programdan altı yıl geride ve Boeing’in uzun menzilli pazar hedefleri için hala merkezi önem taşıyor.
Lansmanı yapacak ilk müşteri olan Lufthansa, filo planlamasını 2027’ye kadar 777X’i hariç tutacak şekilde değiştirdi.
En büyük alıcı olan Emirates de daha temkinli bir yaklaşım sergileyerek, hizmete giriş için en erken 2027 tarihine hazırlanıyor.
Yöneticilerin, finansal etkinin tüm jet programına yayılacağı konusunda onları rahatlatmak için büyük yatırımcılarla toplantılar yaptığı bildiriliyor.
Bu geri adım, yeni teknik sorunlardan ziyade, Federal Havacılık İdaresi (FAA) pilotları ve denetçileriyle yapılan sertifikasyon uçuşlarındaki beklenenden yavaş ilerlemeden kaynaklanıyor.
Geçen ay Boeing CEO’su Kelly Ortberg, Morgan Stanley konferansında sertifikasyonun “büyük bir iş yükü” nedeniyle gecikmelerle karşılaştığını söyledi.
Ortberg şöyle dedi: “Bildiğiniz gibi, 777 programında küçük bir program gecikmesi bile, ileriye dönük zarar durumunda olduğumuz için oldukça büyük bir finansal etkiye sahip. Bu yüzden buna gerçekten sıkı bakıyoruz.”
777X programı halihazırda 11 milyar doların üzerinde maliyet aşımı biriktirdi ve 737 Max kazalarının ardından FAA’nın denetimi yoğunlaştı.
Bloomberg’in haberine göre, program ileriye dönük zarar pozisyonunda, yani üretilen ilk 500 uçak boyunca geliştirme maliyetlerini karşılayamayacak durumda. Herhangi bir ek maliyet, kazançlara anında zarar olarak kaydedilmek zorunda.
Emirates, Cathay Pacific ve Katar Havayolları dahil olmak üzere müşteriler, Boeing’in emekli edilen 747 jumbonun halefi olarak tasarlanan jetin teslimatlarını hala bekliyor.
Boeing yöneticilerinin, 29 Ekim’de kazançları raporlarken en son program kaymasını ve bunun finansal etkilerini ele almaları bekleniyor.


